Så utvecklar du en app – Pinpointer berättar del 3

Pinpointer handlar om att underlätta hantering av schaktmassor och se till att det görs på ett hållbart sätt. I vår miniserie här på bloggen berättar jag om hur vi har utvecklat vår app, något som kanske kan hjälpa dig som går i samma tankar.

Med Pinpointer kan du som avsändare både ta hänsyn till miljön och få jobbet utfört i tid. I vår digitala tjänst samlas all dokumentation på en och samma plats och du kan följa dina projekt i realtid. Dessutom görs matchningar mot Sveriges största nätverk av mottagare baserat på innehåll och plats. För dig som mottagare innebär det att din mottagning blir enkel att hitta för alla avsändare. Tjänsten är också till för dig som är transportör. Dessutom utvecklar vi hela tiden vår tjänst och kompletterar med nya funktioner. Ibland får vi till och med för oss att ta fram en helt ny tjänst som Tunglast.se.

Men att ta fram en tjänst för att återvinna avfall och schaktmassor, att bygga upp Sveriges största nätverk för mottagaranläggningar, att hitta bästa möjliga mottagare med hänsyn till miljö och hållbarhet och att svara på offertförfrågningar inom 24 timmar kräver både ett välfungerande system och ett kunnigt team. Och det är inte enkelt. Det kräver både tid och engagemang. Så hur gör man då allt detta? Hur får man det att fungera? Första delen här på bloggen handlade om hur man kommer igång, medan den andra delen fokuserade på strategi och planering. I den här tredje och sista delen kommer vi att prata om utveckling, testning och lansering. Utveckling När allt är på plats i förarbetet är det dags för appsutvecklarna att sätta igång. Projektledaren definierar uppgifterna till utvecklarna och börjar utvecklingen steg för steg för att uppnå milstolparna. Du bör komma ihåg att det finns många tekniker för apputveckling, se till att välja den som passar dina utvecklingsbehov bäst. Processen för utveckling av mobilappar är uppdelad i 3 delar.

  1. Definiera backend-utveckling

  2. API-integration

  3. Frontend apputveckling

Hur har Pinpointer löst det här? Pinpointer har valt sina utvecklare baserat på en detaljerad urvalsprocess runt om i världen. Därefter utbildade vi dem om branschen och dess brytpunkter och IT-teamet valde därefter den teknik för utvecklingen som passade våra kunders behov.

Q/A testning

När du bestämmer dig för att utveckla en ny app är det viktigt att hela tiden testa appen i dess olika versioner. Det hjälper till att bygga en kvalitativ app samtidigt som kostnaderna hålls nere. Ju längre du kommer i utvecklingscykeln för mobilappar, desto dyrare blir det att åtgärda felet. När du utvecklar en mobilapp, oavsett om det är en hybridapp eller en inbyggd mobilapp är det viktigt att du ser till att den testas av ett QA-team. Hur görs testning på Pinpointers tjänst? Under testningsprocessen formade vi en arbets- och referensgrupp. Där testade vi appen och undersökte vilka behov den tillfredsställde och vilka som behövde utvecklas vidare. Med hjälp av ett flertal intervjuer inom branschen kunde Pinpointer sedan bestämma vilka funktioner som skulle ingå i appen för att på bästa möjliga sätt underlätta hanteringen av schaktmassor

Lansering Är det lätt att publicera appen? App Store och Google Play har tydliga regler för hur du går live med en app så vi rekommenderar att jobba med en konsult om du inte själv har full koll på hur det ska göras.

En app som släpps i appbutiken inkluderar:

  • Din apptitel

  • Beskrivning

  • Kategori

  • Nyckelord

  • Startikon

  • App Store-skärmdumpar

Grattis! Du är redo för att gå live. Glöm inte att ha koll på hur dina kunders behov förändras och kom ihåg att du kommer behöva vidareutveckla och förbättra hela tiden. Kör hårt med din app nu och lycka till! Vill du veta mer om Pinpointer och hur vår digitala tjänst fungerar, maila oss på kundtjanst@pinpointer.se eller ring oss på +46 (0)771-67 10 10. Du kan också kolla in vår Youtube-kanal eller följa oss på Linkedin.