Vikten av rörelse för ett hälsosamt team

Jag har alltid varit intresserad av träning och har hållit på med sport så länge jag kan minnas. I unga år handlade det mycket om att få tillfälle att vara med kompisar i någon form av lagsport med gemenskapen och glädjen i centrum. När jag sedan blev äldre upptäckte jag att träningen hade fler positiva effekter. Genom att arbeta med kroppen på gymmet eller under en löptur kunde jag släppa stress och press från arbetsdagen och hämta ny energi. Det handlade helt enkelt inte bara om den fysiska träningen utan också om det mentala välbefinnandet det gav mig.


Just det tror jag är viktigt att komma ihåg när det kommer till rörelse. Det innebär inte bara att man stärker sin kropp utan också om att man mår psykiskt bättre. För en del kommer inte träning lika naturligt som för mig som har ett genuint intresse och då tror jag att den mentala aspekten kan väga minst lika tungt för att sätta i gång.


Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken Hjärnstark, beskriver exempelvis hur fysisk träning tre gånger i veckan (á 45 min) medför en rad hälsofördelar. Minnet stärks, kreativiteten och prestationen ökar, stresståligheten förbättras, måendet blir bättre, sjukdomar färre och livstiden längre.


Det finns med andra ord en rad fördelar med att vi är fysiskt aktiva som gör oss gott både privat och på arbetsplatsen. Man får helt enkelt ett friskare och mer hälsosamt team. Med det som bakgrund tycker jag att det är viktigt att uppmuntra våra medarbetare på Pinpointer att ta sig tid till träning. För oss har det dessutom blivit ett sätt att stärka vår teamkänsla genom att göra det tillsammans på lunchen eller när vi har en kickoff. Jag tror även att träning bygger pannben, vilket kan vara bra när man ska tackla en ny utmaning på jobbet eller lösa ett problem som visar sig vara svårare än man först tänkt sig.


"Om det inte utmanar dig kommer det inte förändra dig", som fitnessgurun Fred Devito lär ha sagt.


För egen del lägger jag idag den största delen av min träningstid på CrossFit, en träningsform som jag tycker är både rolig och där jag får tänja på mina gränser. Att hitta något som känns lustfullt tror jag är nyckeln till att träningen faktiskt blir av, att det blir en naturlig del av vardagen.


Med det sagt beger jag mig snart till boxen😊